Ką valgyti ir gerti, kad šlapimo pūslė ir inkstai būtų sveiki

Jūsų vartojamas maistas ir gėrimai turi didelę įtaką bendrai jūsų sveikatos būklei, todėl svarbu stebėti, ką valgote ir geriate. Štai keletas patarimų dėl maisto ir gėrimų, kurie padės jūsų šlapimo pūslei ir inkstams kuo geriau funkcionuoti.

Kodėl šlapimo pūslės ir inkstų sveikata tokia svarbi?

Šlapimo pūslės ir inkstų funkcijos yra glaudžiai susijusios. Viena svarbi inkstų funkcija yra filtruoti kraują pašalinant medžiagų apykaitos produktus ir koreguojant druskos, vandens ir mineralų kiekį. Išvalytas kraujas grįžta į organizmą, o apykaitos metu pašalinamos medžiagos virsta šlapimu ir prieš ištekant patenka į šlapimo pūslę. Labai svarbu išsaugoti šiuos svarbius organus sveikus, kad kūnas galėtų saugiai atsikratyti maisto apykaitos metu pašalinamų medžiagų. Tačiau kaip juos išlaikyti sveikus? 

Pasirūpinkite, kad jums niekada netrūktų skysčių.

Kad būtumėte sveiki, turite gerti pakankamai skysčių. Sveikiausias gėrimas inkstams ir šlapimo pūslei yra vanduo. Apie 60 % jūsų kūno sudaro vanduo, todėl nekeista, kad vandens atsargas reikia nuolat papildyti. Jei negeriate pakankamai vandens arba netenkate daug skysčių, dėl dehidratacijos inkstuose gali atsirasti akmenų. Kartais dehidrataciją gali sukelti intensyvus fizinis krūvis, karštis, vėmimas, viduriavimas, nudegimai ar odos infekcijos, karščiavimas ir cukrinis diabetas, kai kraujyje yra didelis cukraus kiekis. Jei patiriate kurią nors iš šių būklių, labai svarbu gerti pakankamai skysčių.

Kiek vandens reikia jūsų kūnui?

Natūralu, kad kai jums trūksta vandens, jaučiate troškulį, nes jūsų kūnas siekia apsaugoti jus nuo dehidratacijos. Tačiau sužinoti, ar geriate pakankamai skysčių, galite iš šlapimo spalvos. Jei šlapimas yra šviesiai geltonos spalvos, tai ženklas, kad geriate pakankamai vandens, tačiau jei jis tamsesnis, tai gali būti dehidratacijos požymis. Kiti dehidratacijos požymiai gali būti nuovargis dėl žemo kraujospūdžio, galvos skausmas, burnos džiūvimas ar odos elastingumo praradimas. Kad nepritrūktumėte skysčių, kasdien turite išgerti maždaug 6–8 stiklines vandens. Jei gyvenate karštame klimate arba daug sportuojate, su prakaitu prarandate dar daugiau skysčių, todėl turite vartoti dar daugiau skysčių. Tačiau nepadauginkite. Gerti per daug vandens taip pat nėra gerai, nes tai privers jus dažniau skubėti į tualetą! 

Vandens gėrimas esant šlapimo nelaikymui

Jei patiriate šlapimo nelaikymą nemanykite, kad reikia vartoti mažiau skysčių, nes tai iš tikrųjų sukelia priešingą rezultatą. Apribojus skysčių kiekį šlapimas tampa labiau koncentruotas, o tai gali dirginti šlapimo pūslės gleivinę ir sukelti norą šlapintis. Nevartojant pakankamai skysčių gali užkietėti viduriai, taip pat tai gali apsunkinti šlapimo pūslės kontrolę. 

Kokių gėrimų patartina vengti?

Svarbu gerti daug skysčių, tačiau yra keletas gėrimų, kurie kenkia šlapimo pūslės ir inkstų sveikatai. Alkoholis neigiamai veikia inkstų funkciją palaikyti skysčių pusiausvyrą organizme ir apkrauna inkstus, todėl didesnis kiekis alkoholio kenkia inkstams. Jei kartais išgersite vieną ar kelis alkoholinius gėrimus, rimto poveikio neturėtumėte pajusti. Šlapimo pūslę taip pat dirgina gėrimai su kofeinu, tokie kaip kava, arbata ar energiniai gėrimai; visi jie skatina dažną šlapinimąsi. Įprastą kavą pabandykite pakeisti kava be kofeino, o jei įprastai geriate arbatą, vietoj juodosios ar žaliosios rinkitės žolelių ar vaisių. Gaivieji gėrimai dažniausiai nėra pats sveikiausias pasirinkimas, nes jie yra gana rūgštiniai ir juose gali būti daug dirbtinio cukraus, todėl jei norite gazuoto gėrimo, geriau gerkite gazuotą vandenį.  

Kokį maistą valgyti?

Jei norite, kad šlapimo pūslė ir inkstai gautų visas reikalingas maistines medžiagas, laikykitės subalansuotos dietos. Svarbu reguliariai tuštintis, nes perpildytas žarnynas gali prispausti šlapimo pūslę ir sukelti norą šlapintis. Kai vargina vidurių užkietėjimas, gali būti susilpnėję dubens dugno raumenys – tai gali sukelti įtampos šlapimo nelaikymą. Jei norite, kad žarnynas būtų sveikas, valgykite maistą, kuriame gausu skaidulų; jos didina išmatų masę ir suminkština ją, kad lengviau pasišalintų.     
 
Antsvoris gali sukelti įvairių sveikatos problemų, įskaitant diabetą ir aukštą kraujospūdį, o tai yra dažniausios lėtinės inkstų ligų priežastys. Apkūnūs žmonės turi didesnę akmenų atsiradimo inkstuose riziką. Nutukimas ir diabetas taip pat sukelia šlapimo nelaikymą. Stenkitės išlaikyti sveiką svorį: būkite aktyvūs, rinkitės sveiką maistą, kuris suteikia reikiamų maistinių medžiagų, pavyzdžiui, vaisius, daržoves ir uogas; valgykite reguliariai ir mažomis porcijomis.   

Kokio maisto patartina vengti?

Nėra žinoma, kokie maisto produktai dirgina šlapimo pūslę, tačiau patartina vengti labai riebaus maisto, ar tokio, kuriame mažai ląstelienos. Bendrai visuomet turėtumėte rūpintis savo mityba, kad nepriaugtumėte per daug svorio ir padėtumėte šlapimo pūslei ir inkstams tinkamai funkcionuoti. 
 
Vartojant per daug druskos, gali padidėti kraujospūdis, kuris yra susijęs su širdies ir kraujagyslių ligomis, inkstų problemomis ir skysčių sulaikymu. Kai inkstai apkraunami dideliu druskos kiekiu, organizme susilaiko daugiau skysčių, o tai gali sukelti patinimą ir nemalonų jausmą. 
 
 
Kad jūsų šlapimo pūslė ir inkstai būtų sveiki, nepamirškite gerti pakankamai vandens, mėgaukitės subalansuotu maistu ir palaikykite sveiką svorį. Jei kenčiate nuo bet kokių inkstų ar šlapimo pūslės sutrikimų, atminkite, kad esate ne vienas(a) ir tai yra gana įprasta. Jei reikia daugiau pagalbos, nedvejodami kreipkitės į savo gydytoją.